ТРІАДА ПОНЯТЬ «СИМВОЛ – ТРАДИЦІЯ – ЗВИЧАЙ» У ВИЗНАЧЕННІ АТРИБУЦІЇ КУЛЬТУРОЛОГІЧНОГО ЗНАННЯ І СПІВВІДНЕСЕНОСТІ ІЗ ПОНЯТІЙНОЮ ТРІАДИЧНІСТЮ СЕМІОТИКИ ТА МИСТЕЦТВОЗНАВСТВА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/3083-6069/2025/1.5

Ключові слова:

тріада понять, діада понять, символ – традиція – звичай, культурологія, стиль у музиці, семіотика, мистецтвознавство, ікон-індекс, символ, жанр-стиль форма

Анотація

Мета дослідження – усвідомлення дотичності до богословського наукового обсягу термінологічного вжитку гуманітарних дисциплін «культурологія – семіотика – мистецтвознавство» в опозицію до двоїчності понять класичної філософії. Методологія дослідження спирається на постструктуралістські філософсько-культурологічні установлення в науці, ніби заповідані вченням про ноосферу В. Вернадського і оригінально представлені розробками Р. Барта, Ю.Кристєвої , у яких виділений інтердисциплінарний ракурс розуміння наукових розробок, цим відверто скерованих на пізнання культурних надбань і артоб’єктів у них. Указаний філософсько-культурологічний підхід надихає герменевтичний ракурс мистецтвознавства і спеціально музикознавчі дослідження в Україні в працях автора нарису, а також у роботах О. Рощенко, Д. Андросової, А. Соколової, ін. Наукова новизна роботи задана авторською самостійністю інтердисциплінарного розгляду культурології – музичної культурології у змістовності понятійно-структурної подоби в тлумаченні названої галузі знань із вищеназваними гуманітарними сферами і в альтернативі до традиційно-філософського підходу. Також самостійним є висновок про принциповий поворот названого інтердисциплінарного методу в науці до середньовічного-ренесансного, наслідуваного від Древності прилучення через засвоєння «семистичного» набору «семи свобідних наук і мистецтв» тривіуму і квадривіуму. Висновки. Аналіз понятійних співвідношень у різних видах наукового знання, що тяжіє у сучасності до «стирання меж» між науковою, традиційно раціонально-логічно вибудуваною і гуманітарними психологізованими у викладенні сферами типу мистецтвознавчого знання, показав, що послідовно-раціональний підхід виводить на альтернативи протилежних якостей усередині предметів і у співвідношеннях предметів, тоді як органічна для Богослов’я троїчність як уявлення щодо сутності речей виявляється в понятійній тріадичності сфер культурології, семіотики й мистецтвознавства. Троїчність уводить від альтернативності двоїчних розмежувань на користь усвідомлення ієрархічної єдності понять-уявлень, понять-дискурсів, що складають ту троїчну структуру.

Посилання

1. Андросова Д. Компенсативна естетика виконавства творів для фортепіано експресіоністських композиторів А. Берга і А. Шенберга. Вісник НАКККіМ. 2023. № 2. С. 122–127.

2. Арабаджи Д. Нариси Християнського символізму. Одеса : Друк, 2008. 548 с.

3. Барт Ролан. Від твору до тексту. / Переклад Ю. Ґудзя. Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст., Львів : Літопис, 2002.

4. Батанов В. Ю. Універсалізм композиторської особистості у музичному мистецтві ХХ – початку ХХІ ст. : канд. дис. : 17.00.03 – муз. мистецтво. Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової. Одеса, 2016. 186 с.

5. Васильков А. Розпізнавання в філософії і математиці. Київ : Вид. Київ. держ. університету, 1972. 194 с.

6. Вернадський В. І. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Вернадський_Володимир_Іванович (зверн.: 12.10.2024).

7. Крістева Ю. Полілог / Пер. з фр. Петра Таращука. Київ : Юніверс, 2005. 480 с.

8. Лю Бинцян. Музично-історичні паралелі розвитку мистецтва Китаю і Європи. Одеса : Астропринт, 2014. 440 с.

9. Марітен Ж. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Марітен_Жак(Жан) (зверн. 12.10.2024).

10. Маркова О. Метафізика епохальних і персонально-творчих синхронізацій. Культурологічні аспекти музичного українознавства : монографія. Київ : Ліра-К, 2024. С. 153–169. DОІ: 10.59647/978-617-520-809-0/1.

11. Полянська Т. П. Тріо-соната як жанровий феномен ХVII–XVIII ст. : канд. дис., 17.00.03. Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової, Одеса, 2016. 163 с.

12. Уотс А. Міф і ритуал в християнстві. Київ : Софія, 2003. 240 с.

13. Ganslick E. Vom Musikalisch-Schönen. Wien, 1854.

14. Wilson-Dickson А. A brief history of Christian music. Oxford : Lion Publishing plc., 1997.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-27

Номер

Розділ

Статті