THE TRIAD OF CONCEPTS SYMBOL-TRADITION-CUSTOM IN DETERMINING THE ATTRIBUTION OF CULTURAL KNOWLEDGE AND CORRELATION WITH THE CONCEPTUAL TRIADICITY OF SEMIOTICS AND ART HISTORY
DOI:
https://doi.org/10.32782/3083-6069/2025/1.5Keywords:
triad of concepts, dyad of concepts, symbol-tradition-custom, culturology, style in music, semiotics, art history, icon-index, symbol, genre-style, formAbstract
The purpose of the research is to understand the relevance of the terminological usage of humanitarian disciplines cultural studies-semiotics-art studies to the theological scientific scope in opposition to the binary concepts of classical philosophy. The research methodology is based on the post-structuralist philosophical and cultural principles in science, as if bequeathed by the doctrine of the noosphere of V. Vernadskyi and originally presented by R. Barthes, Ju. Kristeva, in which an interdisciplinary angle of understanding of scientific developments is highlighted, thereby openly directed to the knowledge of cultural heritage and art objects in them. The specified philosophical and cultural approach inspires the hermeneutic perspective of art history and especially musicological studies in Ukraine in the works of the author of the essay, as well as in the works of O. Roschenko, D. Androsova, A. Sokolova, others. The scientific novelty of the work is determined by the author’s independence of the interdisciplinary consideration of cultural studies – musical cultural studies in the content of the conceptual and structural similarity in the interpretation of the named field of knowledge with the above-mentioned humanitarian spheres and in an alternative to the traditional philosophical approach of attainment. Also independent is the conclusion about the principled turn of the named interdisciplinary method in science to the medieval-Renaissance, inherited from Antiquity approach through the assimilation of the “semistic” set of “seven liberal sciences and arts” trivium and quadrivium. Conclusions. Analysis of conceptual relationships in various types of scientific knowledge, which in modern times tends to “blur the boundaries” between scientific, traditionally rationallogically constructed and humanitarian, psychologized in the teaching spheres of the type of art-historical knowledge, showed that a consistent-rational approach leads to alternatives of opposite qualities within objects and in the relations of objects , while the Trinity is organic to theology how the idea of the essence of things is revealed in the conceptual triadicity of the spheres of cultural studies, semiotics and art history. Trinity leads away from the alternativeness of binary demarcations in favor of awareness of the hierarchical unity of the ternary structure of concepts-images, conceptsdiscourses.
References
1. Андросова Д. Компенсативна естетика виконавства творів для фортепіано експресіоністських композиторів А. Берга і А. Шенберга. Вісник НАКККіМ. 2023. № 2. С. 122–127.
2. Арабаджи Д. Нариси Християнського символізму. Одеса : Друк, 2008. 548 с.
3. Барт Ролан. Від твору до тексту. / Переклад Ю. Ґудзя. Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст., Львів : Літопис, 2002.
4. Батанов В. Ю. Універсалізм композиторської особистості у музичному мистецтві ХХ – початку ХХІ ст. : канд. дис. : 17.00.03 – муз. мистецтво. Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової. Одеса, 2016. 186 с.
5. Васильков А. Розпізнавання в філософії і математиці. Київ : Вид. Київ. держ. університету, 1972. 194 с.
6. Вернадський В. І. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Вернадський_Володимир_Іванович (зверн.: 12.10.2024).
7. Крістева Ю. Полілог / Пер. з фр. Петра Таращука. Київ : Юніверс, 2005. 480 с.
8. Лю Бинцян. Музично-історичні паралелі розвитку мистецтва Китаю і Європи. Одеса : Астропринт, 2014. 440 с.
9. Марітен Ж. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Марітен_Жак(Жан) (зверн. 12.10.2024).
10. Маркова О. Метафізика епохальних і персонально-творчих синхронізацій. Культурологічні аспекти музичного українознавства : монографія. Київ : Ліра-К, 2024. С. 153–169. DОІ: 10.59647/978-617-520-809-0/1.
11. Полянська Т. П. Тріо-соната як жанровий феномен ХVII–XVIII ст. : канд. дис., 17.00.03. Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової, Одеса, 2016. 163 с.
12. Уотс А. Міф і ритуал в християнстві. Київ : Софія, 2003. 240 с.
13. Ganslick E. Vom Musikalisch-Schönen. Wien, 1854.
14. Wilson-Dickson А. A brief history of Christian music. Oxford : Lion Publishing plc., 1997.