ПАРАДОКСИ ФОРТЕПІАННОГО ВИЯВЛЕННЯ ТРАДИЦІОНАЛІЗМУ Й МОДЕРНУ В УКРАЇНІ І СВІТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/3083-6069/2025/1.3

Ключові слова:

фортепіанний стиль, стиль у музиці, музичний жанр, традиціоналізм, модерн, парадокс художньої виразності в музиці, катарсис, виконавська виразність

Анотація

Мета цієї роботи – осмислити в історично апробованих стильово-ціннісних виявленнях епохальної атрибутивної сумісності традиціоналізму й модерну-авангарду в мистецтві значимість внесків українських авторів у прото-традиціоналізм ХІХ і традиціоналізм ХХ сторіччя на матеріалі фортепіанних композицій і композицій з фортепіано. Методологічна основа роботи будується на герменевтичному та компаративно-культурологічному ракурсах інтонаційного підходу школи Б. Асаф’єва в Україні, що представлено в працях Д. Андросової, О. Козаренка, О. Маркової, А. Соколової та інших визначних науковців. Також висвітлено суттєві ідеї культурно-історичної школи, втілені Г. Вьольфліном, культурологічний наратив Р. Барта. Провідними методами дослідження стали: дискурсивний, історично-компаративний, мистецтвознавчо-стильовий. Наукова новизна отриманих результатів полягає у тому, що запропоновано визначення суттєвих ознак виразної семантики прототрадиціоналізму і традиціоналізму ХІХ – початку ХХ століття у фортепіанній пролонгації; розроблено самостійний варіант проєкцій античного катарсису в художність фортепіанної творчості українських композиторів, парадоксальність втілення художності в них полягає у гармонічному поєднанні фольклоризму й академічної архітектоніки німецької і французької шкіл. Висновки. Метафоричність становить атрибуцію художнього мислення, є демонстрацією механізму сполучення принципово різного, що була народжена літургічно-містеріальними дійствами релігійно-богослужбового призначення. Музичні проєкції «катарсису» Виготського цікаві прямою опорою музичної архітектоніки на літургійно-церковні надбання музичного академізму, додавання до яких тем-образів, сприйнятих від національної фольклорної традиції, ще й у фортепіанному поданні «легкого» звучання виразної якості, містить у своїй основі ємну метафору, що поєднує вельми різні смислові утворення в цілісність культурно-умовної «другої реальності». Ефект шевченківської поемності, жанрово-композиційні показники якої, сприйняті від бардівської поетики, охоплюють суто національно-буттєву подієвість і відносини, становив об’єктивно-історично могутню методологічну основу для творчості українських митців, насамперед музикантів-композиторів.

Посилання

1. Aндросова Д. В. Символізм і поліклавірність у фортепіанному виконавстві ХХ ст. : монографія. Одеса : Астропринт, 2014. 400 с.

2. Асафьев Б. Музыкальная форма как процесс. 1963. 379 с.

3. Барт Ролан. Від твору до тексту (переклад Ю. Ґудзя // Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст., Львів, вид. Літопис, 2002.

4. Боплан де Г. Л. Опис України, кількох провінцій Королівства Польського, що простягаються від кордонів Московії до Трансильванії, разом з їхніми звичаями, способом життя і веденням воєн. Переклад з Руанського видання 1660 року. Київ : Видавництво «ФОП Стебеляк», 2017. 168 с.

5. Виготський Л. Психологія мистецтва. 1965. 369 с.

6. Гуссерль Едмунд. URL: https:/uk.wikipedia.org/wiki/Удмунд_Гуссерль (зверн.: 12.12.2024).

7. Камінська-Маркова О. М. Методологія музикознавства і проблеми музичної культурології. До 50-річчя педагогічної діяльності. Одеса : Астропринт, 2015. 532 с.

8. Подих часу. URL: https:/uk.wikipedia.org/wiki/Подих_часу (зверн.: 15.06.2023).

9. Шевченко Л. М. Стильові характеристики української фортепіанної культури ХХ століття : монографія. Одеса : Астропринт, 2019. 336 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-27

Номер

Розділ

Статті