Example of article design

UDC 008+316.7

PARADOXES OF PIANO EXPRESSION OF TRADITIONALISM AND MODERNITY
IN UKRAINE AND IN THE WORLD

Ivanova L.О.
Candidate of Art History,
Associate Professor of the Department of General and Specialized Piano
A.V. Nezhdanova Odesa National Academy of Music
ORCID ID: 0000-0002-5363-0685
E-mail: luda9369@gmail.com

The purpose of this work is to understand the significance of the contributions of Ukrainian authors to the proto-traditionalism of the 19th and traditionalism of the 20th century, using the material of piano and piano compositions, in the historically proven stylistic and value detections of the epochal attributive compatibility of traditionalism and modern-avant-garde in art. The methodological basis of the work is based on hermeneutic and comparative cultural perspectives from the angles of the intonation approach of the school B. Asaf’ev in Ukraine, which is presented in the works of D. Androsova, O. Kozarenko, O. Markova, A. Sokolova, other eminent scientists. Scientific novelty of the obtained results is that the proposed definition of essential features of the expressive semantics of proto-traditionalism and traditionalism of the 19th – early 20th centuries in piano prolongation; developed an independent version of projections of ancient catharsis into the artistry of the piano works of Ukrainian composers, the paradoxical nature of the embodiment of artistry in them lies in the harmonious combination by folklorism and academic architecture of the German and French schools. Conclusions. Metaphoricality constituted an attribution of artistic thinking, a demonstration of a fundamentally different mechanism of connection, which was born from liturgical-mysterial actions of religious and religious purpose... (1800 друкованих знаків)
Key words: piano style, style in music, musical genre, traditionalism, modernism, paradox of artistic expressiveness in music, catharsis, performance expressiveness.

Парадокси фортепіанного виявлення
традиціоналізму й модерну в Україні і світі

Іванова Л. О.
кандидат мистецтвознавства,
доцент кафедри загального та спеціалізованого фортепіано
Одеської національної музичної академії імені А. В. Нежданової

Мета цієї роботи – осмислити в історично апробованих стильово-ціннісних виявленнях епохальної атрибу-тивної сумісності традиціоналізму й модерну-авангарду в мистецтві значимість внесків українських авторів у прото-традиціоналізм ХІХ і традиціоналізм ХХ сторіччя на матеріалі фортепіанних композицій і композицій з фортепіано. Методологічна основа роботи будується на герменевтичному та компаративно-культурологічному ракурсах інтонаційного підходу школи Б. Асаф’єва в Україні, що представлено в працях Д. Андросової, О. Козаренка, О. Маркової, А. Соколової та інших визначних науковців. Наукова новизна отриманих результатів полягає у тому, що запропоновано визначення суттєвих ознак виразної семантики прототрадиціоналізму і традиціоналізму ХІХ – початку ХХ століття у фортепіанній пролонгації; розроблено самостійний варіант проєкцій античного катарсису в художність фортепіанної творчості українських композиторів, парадоксальність втілення художності в них полягає у гармонічному поєднанні фольклоризму й академічної архітектоніки німецької і французької шкіл. Висновки. Метафоричність становить атрибуцію художнього мислення, є демонстрацією механізму сполучення принципово різного, що була народжена літургічно-містеріальними дійствами релігійно-богослужбового призначення... (1800 друкованих знаків)
Ключові слова: фортепіанний стиль, стиль у музиці, музичний жанр, традиціоналізм, модерн, парадокс художньої виразності в музиці, катарсис, виконавська виразність.

The relevance of the topic of the work is due to the current state of musical art, aimed at eliminating the cult of drama-tragedy in favor of contemplation and lyricism of expression...

The purpose of this work is to comprehend in historically approved stylistic and value manifestations of the epochal attributive compatibility of traditionalism and modern-avant-garde in art the significance of the contributions of Ukrainian authors to proto-traditionalism of the 19th and traditionalism of the 20th centuries on the material of piano compositions and compositions with piano...

The methodological basis of the work is built on the principles of the intonation approach, that is, based on the understanding of the genetic unity of speech and music, which is characterized by an organic complex interdisciplinary coverage of the expressiveness of the word, music and imagery...

The scientific novelty of the results obtained lies in expanding ideas about the modern musical dimension of the stylistic heritage of the centuries before last and past as an embodiment aprogressive paradigmatically speaking principle of expression of academicism-traditionalism of the 20th century, which is perceived as a meta-stylistic heritage, which encompasses a number of stylistic indicators born at the beginning of the 20th century...

Conclusions. Metaphoricity is an attribution of artistic thinking, is a demonstration of the mechanism of combining fundamentally different, which was born of liturgical-mysterious actions of religious-liturgical purpose...

LITERATURE
1. Aндросова Д. В. Символізм і поліклавірність у фортепіанному виконавстві ХХ ст. : монографія. Одеса : Астропринт, 2014. 400 с.

REFERENCES
1. Androsova, D.V. (2014). Symvolizm i poliklavirnist u fortepiannomu vykonavstvi XX st.: monohrafiia [Symbolism and pоlyklavier type in piano performance art XX century: monograph]. Odesa: Astroprint. 400 p. [in Ukrainian].