GENRE AND DRAMATIC ASPECTS OF F. LISZT’S CYCLES IN THE CONTEXT OF HIS SPIRITUAL EXPERIENCE
DOI:
https://doi.org/10.32782/3083-6069/2025/1.7Keywords:
musical genre, genre-dramatic aspects, musical dramaturgy, spirituality, cyclic musical form, cyclic technique, metaphysical constructionAbstract
The aim of the work is a comprehensive analysis of the genre and dramatic evolution of Liszt’s cyclic works in the context of his spiritual searches. The methodological basis of the work is based on the fundamental principles of the intonation theory of the musicological school of B. Asafiev, which has received scientific development in Ukrainian musicology. The intonation method of the Asafiev school allows us to consider music as a semantic process, where each intonation acts as a carrier of deep cultural meanings. The conceptual provisions of the intonation approach are expanded in the works of Ukrainian researchers – D. Androsova, O. Kozarenko, O. Markova, A. Sokolova and other scientists who created the paradigm of national musicological discourse. The methodological tools of the study are a complex system of complementary scientific approaches, including the discursive method, the historical and comparative method, the art criticism and stylistic method. Scientific novelty is based on a fundamentally new approach to the interpretation of F. Liszt’s cycles, which involves an in-depth analysis of musical texts through the prism of their spiritual content. In the proposed methodology, genre-dramatic aspects are considered as a form of self-knowledge and disclosure of the ontological meanings of a musical work. Conclusions. The multifaceted cycles of Franz Liszt, despite their artistic depth and complexity, remain an invaluable phenomenon in the musical world. They represent a unique space in which musical form overcomes traditional boundaries and is transformed into a complex metaphysical construction. Genredramatic transformations of Liszt’s cycles are a mirror of his spiritual quest, a new type of artistic expression, where each intonation becomes a reflection of the composer’s spiritual experience.
References
1. Бейник Є. Сакральні засади творчості Ф. Ліста та їх проекція на фортепіанні й симфонічні твори композитора : дис. … канд. культурології (доктора філософії) : 034 «Культурологія» / Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової. Одеса, 2024. 170 с.
2. Булкiн А. Фортепiанний дитячий альбом: до проблеми жанрової iнтерпретацiї. Науковий вісник Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського. 1999. Вип. 3. С. 134–142.
3. Булкін А. Інтерпретація різдвяної тематики у циклі Ф. Ліста «Різдвяна ялинка». Київське музикознавство. 1999. Вип. 2. С. 138–145.
4. Булкін А. Про використання збірок фортепіанних дитячих п’єс в музично-виконавському вихованні учня. Українська фортепіанна музика та виконавство: стильові особливості, зв’язки з музичною культурою Західної Європи : матеріали ІІІ конф. Асоц. піаністів-педагогів України. Львів, 1994. С. 36–41.
5. Зенкін К. В. Слово у фортепіанних творах Ліста. Ференц Ліст і проблеми синтезу мистецтв. Харків : Ра-Каравела, 2002. С. 43–47.
6. Іштван І. Ікона і літургія / пер. з угорськ. О. Л. Пушкаш. Львів : Свічадо, 2009. 500с.
7. Лєпахін В. Ікона та іконічність / пер. з рос. Т. Тимо. Львів : Свічадо, 2001. 288 с.
8. Соколова А. Традиції лицарсько-аристократичної культури Британії Англії та Русі-України : монографія. Одеса : Астропринт, 2020. 376 с.
9. Aumann J. Christian Spirituality in the Catholic Tradition. San Francisco : Ignatius Press, 2001. 336 c.
10. Danckert W. Liszt als Vorläufer des musikalischen Impressionismus. Die Musik. 1929. Jahrg. 21. P. 341–344.
11. Goetschius P. Symphonic poem. The Larger Forms of Musical Composition. New York : G. Schirmer, 1915. P. 222–223.
12. Harwell C.A. Liszt, Italy, and the Republic of the Imagination. Franz Liszt and His World / eds.: D. Gooley, Ch. Gibbs. Princeton : Princeton University Press, 2006. P. 3–39.
13. Lamartine A. Harmonies poétiques et religieuses. Oeuvres complètes de M. A. de Lamartine. Paris : Charles Gosselin, Furne et Cie, Pagnerre, Dufour et Mulat, 1850. P. 197–199.
14. Leibowitz R. L’evolution de la musique de Bach a Schoenberg. Paris : Editions Correa, 1951. 217 p.
15. Nagler N. Die verspätete Zukunftsmusik. Music-Konzepte: Franz Liszt. München, 1980. Heft 12. S. 4–41.
16. Ortigue J. Franz Liszt. Gazette musicale de Paris, 1835. No. 18. P. 155.
17. Pourtales G. de La vie de Franz Liszt. Paris : Librairie Gallimard, 1926. 318 p.
18. Saffle M. The Music of Franz Liszt Stylistic Development and Cultural Synthesis. New York: Routledge, 2018. 318 p. 19. Volpe G. Movimenti religiosi e sette ereticali nella società medievale italiana (secoli XI–XIV). Firenze : Donzelli Editore, 1971. 21 p.