THE USA SAXOPHONE SCHOOL IN STANDARD STYLE QUALITY AND THE COMPOSITION OF PHIL WOODS
DOI:
https://doi.org/10.32782/3083-6069/2025/1.1Keywords:
expressiveness of saxophone playing, style in music, musical genre, sonata, US saxophone school, postavantgardeAbstract
The purpose of the work: to trace in the Sonata for saxophone and piano by Phil Woods the signs of a stylistic connection with his fellow musicians and the epochal stylistic signs of the post-avant-garde artistic life. The methodological basis of the study is the intonation approach of the B. school. Asafyev in Ukraine, as he is presented in the works of D. Androsova, Z. Burkatskyi, M. Krupeya, O. Markova with emphasis on stylistic comparative and hermeneutic perspective of interpretation of musical intonation. The scientific novelty is determined by the fact that for the first time in Ukrainian musicology, the problem of the stylistic specificity of the American post-avant-garde is posed, and the work of F. Woods in the perspective of the saxophone refraction of the named stylistic stratum. Conclusions. An overview of the creative heritage of F. Woods in the context of the development of American music of the 20th century and the analysis of his “Sonata for al saxophone and piano” leads to an understanding of Woods as the embodiment of the border between applied and artistically selfsufficient music. The key to this was his performance, basically, within the “third row” of the jazz game. All of this is manifested in the “Sonata for alto saxophone and piano”, which demonstrates a kind of borderline: jazzy jazz with an outlet for improvisation, but all within the sonata structure. Its four-part composition with features of a sonata-suite leads to a baroque concert. And the deep stylistic “mosaic” corresponds to the stylistic principles of the post-avant-garde with pronounced “neo-symbolist” (according to O. Markova) coloring.
References
1. Авилов В. М. Саксофон у музичному мистецтві ХІХ–ХХ століть як інструментально-виконавське моделювання фігуративного вокалу бароко : дис. на здобуття вчен. ступ. канд. мистецтвознавства. 17.00.03. Одеса, 2012. 212 с.
2. Андросова Д. Мінімалізм в музиці : учбовий посібник для вузів мистецтв. Одеса : Астропринт, 2008. 126 с.
3. Андросова Д. В. Символізм та поліклавірність у фортепіанному виконавстві ХХ ст. : монографія. Одеса : Астропринт, 2014. 400 с.
4. Арабаджи Д. Нариси Християнського символізму. Одеса : Друк, 2008. 548 с.
5. Буркацький З. Інструктивно-художній матеріал у системі формування майстерності кларнетиста : дисертація на здобуття вчен. ступ. канд. наук, спеціальність 17.00.03. ОНМА імені А. В. Нежданової. Одеса, 2004. 179 с.
6. Іванова Л. Традиціоналістський стильовий напрям у творчості композиторів України ХІХ–ХХ століть : дис. д-ра філ. 025. Одеська національна муз. академія ім. А. В. Нежданової. Одеса, 2021. 183 с.
7. Крупей М. Стильові основи формування виконавської майстерності саксофоніста (у контексті музичної творчості ХІХ–ХХ століть) : автореф. канд. дис. Одеса, 2006. 16 с.
8. Маркова О. Проблеми музичної культурології. Одеса : Астропринт, 2012. 164 с.
9. Brennan, David. “A Performer’s Analysis of Phil Woods’ Sonata for Alto Saxophone and Piano”. DMA diss., University of California, Los Angeles, 2004.
10. Goodman F. Magic symbols. Brian Trodd: Handcover – Januar 1, 1989.
11. Ricker, Ramon. Jazz Sonata. Germany: Advance Music, 1994.
12. Woods, Phil. Sonata for Alto Saxophone and Piano, rev. ed. Germany: Advance Music, 1997 (зверн.: 23.11.2023).
13. Філ Вудс. Вікіпедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A4%D1%96%D0%BB_%D0%92%D1%83%D0%B4%D1%81 (зверн. 23.11.2023).