ЖАНРОВО-ДРАМАТУРГІЧНІ АСПЕКТИ ЦИКЛІВ Ф. ЛІСТА В КОНТЕКСТІ ЙОГО ДУХОВНОГО ДОСВІДУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/3083-6069/2025/1.7

Ключові слова:

музичний жанр, жанрово-драматургічні аспекти, музична драматургія, духовність, циклічна музична форма, циклічна техніка, метафізична конструкція

Анотація

Метою роботи є комплексний аналіз жанрово-драматургічної еволюції циклічних творів Ліста в контексті його духовних шукань. Методологічна основа роботи базується на фундаментальних засадах інтонаційної теорії школи Б. Асаф’єва, яка здобула наукову розробку в українському музикознавстві. Інтонаційний метод школи Асаф’єва дає змогу розглядати музику як семантичний процес, де кожна інтонація виступає носієм глибинних культурних смислів. Концептуальні положення інтонаційного підходу розширено в працях українських дослідників – Д. Андросової, О. Козаренка, О. Маркової, О. Соколової та інших науковців, які створили парадигму національного музикознавчого дискурсу. Методологічний інструментарій дослідження є комплексною системою взаємодоповнювальних наукових підходів, серед яких: дискурсивний метод, історико-компаративний метод, мистецтвознавчо-стильовий метод. Наукова новизна ґрунтується на принципово новому підході до інтерпретації циклів Ф. Ліста, який передбачає поглиблений аналіз музичних текстів через призму духовного змісту. У запропонованій методології жанрово-драматургічні аспекти розглядаються як форма самопізнання й розкриття онтологічних смислів музичного твору. Висновки. Багатогранні цикли Ференца Ліста, незважаючи на їхню художню глибину та складність, залишаються неоціненим явищем у музичному світі. Вони є унікальним простором, у якому музична форма долає традиційні межі і трансформується в складну метафізичну конструкцію. Жанрово-драматургічні трансформації циклів Ліста – це дзеркало його духовних пошуків, новий тип художнього вираження, де кожна інтонація стає відображенням духовних пошуків композитора.

Посилання

1. Бейник Є. Сакральні засади творчості Ф. Ліста та їх проекція на фортепіанні й симфонічні твори композитора : дис. … канд. культурології (доктора філософії) : 034 «Культурологія» / Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової. Одеса, 2024. 170 с.

2. Булкiн А. Фортепiанний дитячий альбом: до проблеми жанрової iнтерпретацiї. Науковий вісник Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського. 1999. Вип. 3. С. 134–142.

3. Булкін А. Інтерпретація різдвяної тематики у циклі Ф. Ліста «Різдвяна ялинка». Київське музикознавство. 1999. Вип. 2. С. 138–145.

4. Булкін А. Про використання збірок фортепіанних дитячих п’єс в музично-виконавському вихованні учня. Українська фортепіанна музика та виконавство: стильові особливості, зв’язки з музичною культурою Західної Європи : матеріали ІІІ конф. Асоц. піаністів-педагогів України. Львів, 1994. С. 36–41.

5. Зенкін К. В. Слово у фортепіанних творах Ліста. Ференц Ліст і проблеми синтезу мистецтв. Харків : Ра-Каравела, 2002. С. 43–47.

6. Іштван І. Ікона і літургія / пер. з угорськ. О. Л. Пушкаш. Львів : Свічадо, 2009. 500с.

7. Лєпахін В. Ікона та іконічність / пер. з рос. Т. Тимо. Львів : Свічадо, 2001. 288 с.

8. Соколова А. Традиції лицарсько-аристократичної культури Британії Англії та Русі-України : монографія. Одеса : Астропринт, 2020. 376 с.

9. Aumann J. Christian Spirituality in the Catholic Tradition. San Francisco : Ignatius Press, 2001. 336 c.

10. Danckert W. Liszt als Vorläufer des musikalischen Impressionismus. Die Musik. 1929. Jahrg. 21. P. 341–344.

11. Goetschius P. Symphonic poem. The Larger Forms of Musical Composition. New York : G. Schirmer, 1915. P. 222–223.

12. Harwell C.A. Liszt, Italy, and the Republic of the Imagination. Franz Liszt and His World / eds.: D. Gooley, Ch. Gibbs. Princeton : Princeton University Press, 2006. P. 3–39.

13. Lamartine A. Harmonies poétiques et religieuses. Oeuvres complètes de M. A. de Lamartine. Paris : Charles Gosselin, Furne et Cie, Pagnerre, Dufour et Mulat, 1850. P. 197–199.

14. Leibowitz R. L’evolution de la musique de Bach a Schoenberg. Paris : Editions Correa, 1951. 217 p.

15. Nagler N. Die verspätete Zukunftsmusik. Music-Konzepte: Franz Liszt. München, 1980. Heft 12. S. 4–41.

16. Ortigue J. Franz Liszt. Gazette musicale de Paris, 1835. No. 18. P. 155.

17. Pourtales G. de La vie de Franz Liszt. Paris : Librairie Gallimard, 1926. 318 p.

18. Saffle M. The Music of Franz Liszt Stylistic Development and Cultural Synthesis. New York: Routledge, 2018. 318 p. 19. Volpe G. Movimenti religiosi e sette ereticali nella società medievale italiana (secoli XI–XIV). Firenze : Donzelli Editore, 1971. 21 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-27

Номер

Розділ

Статті