САКСОФОННА ШКОЛА США В ПОСТАВАНГАРДНІЙ СТИЛЬОВІЙ ЯКОСТІ І ТВІР ФІЛА ВУДСА

Автор(и)

  • Д. В. Андросова Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової https://orcid.org/0009-0006-3798-5271
  • О. Д. Карпов Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової

DOI:

https://doi.org/10.32782/3083-6069/2025/1.1

Ключові слова:

виразність саксофонної гри, стиль у музиці, музичний жанр, соната, саксофонна школа США, поставангард

Анотація

Мета роботи – прослідкувати в Сонаті для альт-саксофона і фортепіано Філа Вудса ознаки стильового зв’язку із його співвітчизниками-музикантами з епохальними стильовими ознаками поставангардного мистецького буття. Методологічна основа дослідження – інтонаційний підхід школи Б. Асаф’єва в Україні, як він представлений у роботах Д. Андросової, З. Буркацького, М. Крупея, О. Маркової з акцентуванням стильового компаративу й герменевтичного ракурсу тлумачення музичної інтонаційності. Наукова новизна визначена тим, що вперше в музикознавстві України ставиться проблема стильової специфіки американського поставангарду, і в цьому ж аспекті аналізується твір Ф. Вудса в ракурсі саксофонного переломлення названого стильового пласту. Висновки. Огляд творчої спадщини Ф. Вудса в контексті розвитку американської музики ХХ ст. і аналіз його Сонати для альт-саксофона і фортепіано виводить на розуміння Вудса як втілення пограниччя прикладної і художньо самодостатньої музики. Запорукою цього стала його виконавська діяльність, в основі, в межах «третього ряду» джазової гри. Це все проявляється в Сонаті для альт-саксофона і фортепіано, що демонструє видове пограниччя: джазова гра з виходом на імпровізацію, але все в межах сонатної структури. Її чотиричастинність з рисами сонати-сюїти виводить на бароковий же концерт. А глибока стильова «мозаїчність» відповідає стильовим засадам поставангарду з вираженою «неосимволістською» (за О. Марковою) зафарбленістю.

Посилання

1. Авилов В. М. Саксофон у музичному мистецтві ХІХ–ХХ століть як інструментально-виконавське моделювання фігуративного вокалу бароко : дис. на здобуття вчен. ступ. канд. мистецтвознавства. 17.00.03. Одеса, 2012. 212 с.

2. Андросова Д. Мінімалізм в музиці : учбовий посібник для вузів мистецтв. Одеса : Астропринт, 2008. 126 с.

3. Андросова Д. В. Символізм та поліклавірність у фортепіанному виконавстві ХХ ст. : монографія. Одеса : Астропринт, 2014. 400 с.

4. Арабаджи Д. Нариси Християнського символізму. Одеса : Друк, 2008. 548 с.

5. Буркацький З. Інструктивно-художній матеріал у системі формування майстерності кларнетиста : дисертація на здобуття вчен. ступ. канд. наук, спеціальність 17.00.03. ОНМА імені А. В. Нежданової. Одеса, 2004. 179 с.

6. Іванова Л. Традиціоналістський стильовий напрям у творчості композиторів України ХІХ–ХХ століть : дис. д-ра філ. 025. Одеська національна муз. академія ім. А. В. Нежданової. Одеса, 2021. 183 с.

7. Крупей М. Стильові основи формування виконавської майстерності саксофоніста (у контексті музичної творчості ХІХ–ХХ століть) : автореф. канд. дис. Одеса, 2006. 16 с.

8. Маркова О. Проблеми музичної культурології. Одеса : Астропринт, 2012. 164 с.

9. Brennan, David. “A Performer’s Analysis of Phil Woods’ Sonata for Alto Saxophone and Piano”. DMA diss., University of California, Los Angeles, 2004.

10. Goodman F. Magic symbols. Brian Trodd: Handcover – Januar 1, 1989.

11. Ricker, Ramon. Jazz Sonata. Germany: Advance Music, 1994.

12. Woods, Phil. Sonata for Alto Saxophone and Piano, rev. ed. Germany: Advance Music, 1997 (зверн.: 23.11.2023).

13. Філ Вудс. Вікіпедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A4%D1%96%D0%BB_%D0%92%D1%83%D0%B4%D1%81 (зверн. 23.11.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-27

Номер

Розділ

Статті