СОЦІАЛЬНІ ТА ЕСТЕТИЧНІ ФУНКЦІЇ СТРУННО-ЩИПКОВИХ ІНСТРУМЕНТІВ У МИСТЕЦТВІ XVI–XVII CТОЛІТЬ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3083-6069/2025/1.6Ключові слова:
виразність струнно-щипкового інструментарію, соціально-естетична функціональність струнно-щипкового інструментарію, музичні стилі, ренесансна музика, стиль готики, барокова стильова настановаАнотація
Мета роботи – усвідомити соціально-ідейну детермінацію виходу струнно-щипкових інструментів, гітари в їх ряду на провідне положення у європейському інструменталізмі ренесансної доби, що відповідало провідному положенню в культурному розкладі Іспанії та Франції в ряду європейських країн і націй названого історичного періоду. Методологічна основа – герменевтичний аспект інтонаційного підходу до специфіки струнних інструментів спадкоємців школи Б. Асаф’єва в Україні в особах Д. Андросової, Г. Волкової, О. Козаренка, Т. Левицької, О.Маркової, О. Рощенко, А. Соколової з їх опорою на історично-описовий, стильово-компаративний аналіз, на міждисциплінарний принцип співвіднесення культурних шарів і способів мислення, як це має місце в працях В. Вернадського, О. Лосєва, Ю. Кристєвої та інших видатних науковців культурологічного спрямування в пізнанні. Наукова новизна результатів дослідження – уперше в Україні висунута гіпотеза пояснення закономірного смислу превалювання струнних смичкових у добу Ренесансу на відміну від опірності смичкових на етапах готики й барокового періоду; вперше гітара осмислена у функції соціально-привілейованого інструментарію ренесансного соціуму, з паралелями до інструменталізму лицарського шару козацтва української «золотої доби». Виведені доповнення щодо смислу прийняття гітари як національного інструмента Іспанії з акцентуацією сакрального навантаження гітарного звукоутворення з витоками в ранньохристиянській практиці Древльозахідного Православ’я. Висновки. Струнно-щипкові інструменти, передусім лютня та гітара, становили фундамент інструментального оснащення Ренесансу, що відверто черпав із традицій Античності, насамперед Давньої Греції, а це відповідало пошукам Католицтвом контактів із Православ’ям у протистоянні протестантизму німецького культурного ареалу. Візантійська традиція в умовах галліканської Франції, провізантійської Іспанії, ягеллонської Великої Польщі, частиною якої була Україна, гуситської Чехії тощо органічно розвивала греко-візантійську ученість і артистизм, спираючись на традиції раннього Християнства й культуру духовної музики струнно-щипкового виявлення. Різка зміна церковної політики Католицтва із середини XVII століття з вибудовуванням «німецької культурної ідеї», яка стала базисом секуляризованої музики Віденської школи, відсторонила інструментарій, пов’язаний із візантійською традицією, а це лютнева група і гітара, від участі у формуванні музичної класики італо-німецького стрижня. Підйом Реставрації і бідермаєра на її основі оживив «кельтську хвилю» відродження культури Древльозахідного Православ’я, породивши бідермаєрівський розквіт гітарного мистецтва, що активно ввійшло в артистичний і академічно-музичний вжиток.
Посилання
1. Андросова Д. В. Символізм і поліклавірність у фортепіаннім виконавстві ХХ ст. : монографія. Одеса : Астропринт, 2014. 400 с.
2. Арабаджи Д. Нариси Християнського символізму. Одеса : Друк, 2008. 548 с., іл.
3. Асафьєв Б. Музична форма як процес. Музика, 1971. 379 с.
4. Боплан де Г. Л. Опис України, кількох провінцій Королівства Польського, що простягаються від кордонів Московії до Трансильванії, разом з їхніми звичаями, способом життя і веденням воєн / переклад з Руанського видання 1660 року. Київ : Видавництво «ФОП Стебеляк», 2017. 168 с.
5. Грубер Р. Загальна історія музики. Частина перша. 1965. 484 с.
6. Ідеальні першооснови націй і мистецьких відкриттів : монографія. Київ : Ліра-К, 2023. 460 с.
7. Муравська О. В. Східнохристиянська парадигма європейської культури і музика XVIII–XX ст. : монографія. Одеса : Астропринт, 2017. 564 с.
8. Овсяннікова-Трель О. Національна ідея німецької музики у творчості композиторів XVIII–XX століть : канд. дис. : 17.00.03. ОДМА імені А. В. Нежданової. Одеса, 2007. 175 с.
9. Олійник О. Л. Риторичнi пiдстави виконавчої майстерностi домриста : канд. дисертацiя : 17.00.03. Львівська національна музична академія ім. М. В. Лисенка. Львів, 2016. 183 с.
10. Осипова В. Християнсько-містеріальний континуум оперного мистецтва: генезис, еволюція, перспективи : автореф. канд. дисертації, 17.00.03, ОНМА імені А. В. Нежданової. Одеса, 2003. 16 с.
11. Словник іншомовних слів. Ред. О. Мельничук. Київ : Головна редакція Української радянської енциклопедії, 1977. 776 с.
12. Соколова А. Традиції лицарсько-аристократичної культури Британії-Англії і Русі-України : наукова монографія. Одеса : Астропринт. 2020. 298 с.
13. Шумило C. В. Розвиток українсько-афонських духовно-культурних зв’язків у XVII – першій третині ХІХ сторіччя : канд. дисертація : 26.00.01 (напрям істор. науки). НАКККіМ, 2021. 304 с.
14. Юань Шуцзін. Струнні смичкові в музиці готики й бароко та їх сучасне втілення (на прикладі виконання Іспанської симфонії Е. Лало) : маг. роб. ОНМА імені А. В. Нежданової. Одеса, 2023. 44 с.
15. Ялоза А. Бідермаєр у становленні класики гітарного мистецтва : дис. д-ра філос. : 025. Одеська націон. муз. академія імені А. В. Нежданової, Одеса, 2023, 189 с.